עיצוב מטבח מודרני

החיים המודרניים הם מהירים, תזזיתיים ולרב מתישים. אנחנו נחשפים לאלפי גירויים בכל רגע. לשרותנו שפע של אפשרויות לכל בעיה ורצון, אנחנו נדרשים לקבל מאות החלטות כל יום. (איפה להיות, מה לאכול, מה לקנות, איפה לקנות, במה לצפות, למי להתקשר…) זרם האינפורמציה האינסופי סביבנו (בטלפון במחשב בטלוזיה, ברדיו, בשלטים) מאתגר אותנו להיות בתנועה בלתי פוסקת ולקיים תקשורת רב ערוצית. (מתיש כבר אמרתי?) לכן זה לא מפתיע שמה שרב האנשים מבקשים זה פשוט להיכנס הביתה ולהירגע.

 

אנשים רוצים שהבית שלהם ייתן להם שקט. וזו בדיוק התכלית של העיצוב המודרני – ליצור שקט בעיניים.

המטבח כידוע הוא הלב של הבית, והוא גם החלל המורכב ביותר בבית. המטבח כולל מים- כיור ואש- כיריים, והמון מכשירי חשמל גדולים וקטנים. המטבח נדרש לתת מענה לארבעה תיפקודים שונים בו זמנית- בישול, אחסון, אכילה ואירוח. להצליח לעצב מטבח מודרני, מטבח פרקטי שמשדר שקט ניקיון ובטחון זו משימה למקצוענים. בואו נראה איך עושים את זה.

מאפייני עיצוב מטבח מודרני

מטבח בעיצוב נקי החוכמה הגדולה היא לעצב חלל שנראה כמה שיותר פשוט, נטול אלמנטים שדורשים מהעיניים תשומת לב. מטבחים מודרניים מובהקים שואפים להראות כמו קירות נגרות שלמים ואחידים. כל החזיתות סוגרות קו אחיד (קו 0) ללא מכשירים בולטים (גם לא המקרר). החזית שקטה ומסודרת, המכשירים והחפצים מוסתרים מהעיניים. כדי להשיג את המראה הנקי אנחנו משתמשים במכשירי חשמל אינטגרליים– מדיח, מקרר וקולט אדים שנראים כאחד הארונות. ובמנגנוני סגירה והסתרה שמעלימים מהעין את כל יתר המכשירים ואזורי הבלגן. המודרניסטים הקיצוניים ידרשו אפילו שמשטח העבודה יסתיים בקו החזיתות ולא יחרוג ממנו. (אישית אינני ממליצה על כך. שיש שבולט לפחות בס"מ וחצי מקו הארונות, שבתחתיתו יש חריץ, מבטיח שאם ייזלו ממנו מים הם ייזלו ישר לרצפה ולא ייזלו על החזיתות, ויהרסו אותן).

 

מטבח בעיצוב שקט החוכמה הגדולה היא לעצב מטבח שנראה כמה שיותר חלק. עיצוב שמאפשר לעין "לרוץ" לאורך הארונות ללא הפרעה. המטבח המודרני המובהק הוא מטבח בעל חזיתות חלקות ללא ידיות. (כיוון שמסגרות וידיות מבליטות את העובדה שהמטבח מורכב מיחידות יחידות ולא גשטלט שלם). כדי להשיג זאת נשתמש במנגנוני טאצ', שמאפשרים פתיחה בלחיצה לדלתות במגירות. לרב נעדיף, מטעמי פרקטיקה ותחזוקה, פרופיל במה או לכל הפחות ידית אינטגראלית. (לא לדאוג, אסביר בהרחבה בהמשך המאמר מה ההבדלים ומה היתרונות של כל סוג). נשאף לעיצוב הכולל כמה שפחות חלוקות- כלומר שתי מגירות שוות שבתוכן מגירות פנימיות לאחסון סכו"ם ושות'. (חלוקה שקטה ונקייה אבל פחות פרקטית) אם תרצו להבין קצת יותר מוזמנים לצפות בסרטון ההדרכה הקצר שהכנתי-

עיצוב מטבח מינימליסטי החוכמה הגדולה היא לעצב מטבח שהעין "מבינה" אותו במבט חטוף ללא מאמץ. כדי להצליח במשימה אנחנו נדרשים לאיפוק. נתחייב להשתמש בצבע אחיד לכל המטבח ונשאף לכמה שפחות הבדלי צורה וטקסטורה, מקסימום שניים שלשה חומרים. במטבחים שמחויבים לעיצוב מודרני מעדיפים כיורים אינטגרליים, וחיפויי קיר מאותו החומר של משטח העבודה. ומתאימים חזיתות בגוון זהה לגוון משטח העבודה, כדי ליצור מראה של ארון "קומפלט" (בניגוד לארון שמורכב מחלקים).

 

מטבח בעיצוב קליל שימוש במרכיבים דקים מאפשר לנו ליצור תחושה של "מטבח במשקל נוצה". אנחנו משתמשים במשטח עבודה מנירוסטה או מגרניט פורצלן בעובי 1.2 ס"מ. בחזיתות דקות בעובי 8-15 מ"מ (בניגוד לחזית רגילה בעובי 2 ס"מ). בסוקל גבוהה במיוחד, סוקל פנימי או בבמה מתכתית/ רגליים דקיקות שיוצרים תחושה שהמטבח תלוי והאי מרחף.

 

עיצוב מטבח מסודר ובטוח כשהעין "יודעת" לצפות מה עומד להגיע, יש לה שקט ובטחון שהכול בסדר. לשם כך נשאף להשתמש בארונות במידות קבועות. כך אנחנו יוצרים מקצב שמתנגן בעיניים בצורה הרמונית. במטבחים מודרניים נעדיף להשתמש ביחידות של 60 ס"מ (רוחב מקסימאלי לדלת מטבח סטנדרטית, רוחב מדיח סטנדרטי ותנור סטנדרטי), ונתחייב למגירות ברוחב קבוע (אני שואפת למגירות ברוחב 90 ס"מ). אם הפרקטיקה חייבה אותנו לעשות פשרות בעניין, נשמור על המקצב באמצעות חירוץ וחזיתות דמה.

 

מטבח שהוא כמו דוגמנית אני מקווה שלא תשפטו אותי לרעה כשמנופובית (שמנה בעצמי, זה לגמרי הומור עצמי)  בעייני מטבח מודרני מוצלח, הוא כמו דוגמנית -צר וארוך. אנחנו משיגים מראה כזה באמצעות כל מה שציינתי כאן למעלה, ובאמצעות ארונות גבוהים ויחידות עליונות שמגיעים עד התקרה. אם אנחנו צריכים מעל קיר הארונות הגבוהים לשלב סלוט למיזוג נעדיף לעשות אותו בנגרות (ולא גבס). והכי חשוב סימטריה. אנחנו נצמד ככל האפשר לקווי הגובה הקיימים בחלל (קו תחתון ועליון של החלונות והדלתות) גם בנגרות, ונשמור על שיווי משקל ויזואלי ביחס לקווי האמצע של הקירות.

 

עיצוב מטבח מודרני עם מכשירי חשמל אינטגרליים

מכשירי חשמל אינטגרליים הם מכשירים שעל הדלת שלהם "מולבשת" חזית נגרות. מבחוץ אין סממנים לכך שה"ארון" הוא בעצם מדיח מקרר או מקפיא. ולא, לא ניתן להדביק חזית לכל מקרר או מדיח ולהפוך אותו לכאילו מכשיר חשמל אינטגראלי. למה?- כיוון שמכשירי חשמל אינטגרליים צריכים לתפקד (להיפתח ולהיסגר) בקו ארונות, ולשם כך העומק שלהם צריך להיות כעומק הארונות והדלתות צריכות להיות מצוידות בצירים שיאפשרו את פתיחתן מבלי שיבלטו מקו 0.

 

מדיח אינטגרלי – מדיח אינטגרלי הפך לעניין סטנדרטי. בודדים בוחרים להישאר עם המדיח הרגיל או המדיח החצי אינטגרלי שברשותם (מי שבוחר בכך בדרך כלל עושה זאת מטעמי "המדיח הקיים שלי מצויין חבל על הכסף וחבל כל כדור הארץ". אם עברה לכם מחשבה כזו , אז בבקשה תחשבו על כל המאמצים ומשאבים שאתם משקיעים במטבח החדש, אל תכערו אותו עם מכשיר חשמל ש"תקוע" באמצע כמו פצע.

 

מקרר אינטגרלי – אם יש לכם לפחות 45,000 ₪ להשקיע במקרר אינטגראלי אני ממליצה בחום. זה משדרג את מראה המטבח באופן משמעותי. אם תקציבכם נמוך יותר אבל שטח המטבח מאפשר להקצות -120 ס"מ למקרר אז שיקלו להשתמש בשני מקררים אינטגראלים ברוחב 60 זה לצד זה. קומבינציה שעולה כ-12,500 ₪. רוצים לדעת קצת יותר? הכנתי לכם סרטון שמסביר על איך לבחור מקרר. מוזמנים לצפות-

כיריים אינטגרליות – כיריים אינדוקציה שמותקנות מתחת למשטח העבודה. האינדוקציה חזקה דיה כדי לחמם את הסירים למרות שמשטח מפריד בינהם. הלקוחות הראשונים שהתקינו כיריים כאלה התלוננו על סדקים במשטח, אבל הטכנולוגיה השתפרה, ובאמצעות שטיחוני סיליקון מתחת לסיר אפשר לבשל בביטחון. אם המטבח קטן או אם הבישול על האי יש לכיריים אינטגרליות ערך מוסף משמעותי.

כריים מודרניות עיצוב מטבח מודרני

קולט אדים אינטגרלי – אם אתם לא רוצים לסבול מריחות הבישול בבית אבל גם לא רוצים לראות את הקולט מול העיניים יש לכם שתי אפשרויות- קולט בארון מעל הכיריים או קולט שהוא חלק אינטגראלי בכיריים עצמם. הפתרון הראשון פחות יקר ויותר יעיל, ומבחינה עיצובית הוא מצוין אם במילא תכננתם ארונות עליונים מעל כל צלע הכיריים. הפתרון השני מתאים לכיריים הממוקמות על אי או במקרים בהם אתם מעוניינים להימנע מארונות עליונים.

 

פתרונות הסתרה למכשירי חשמל  ובלגן

הרעיון של להעלים את הבלגן מהעיניים, ברגע וללא מאמץ, הוא קו מנחה בעיצוב המטבח המודרני. יש כמה מנגנונים שמסייעים לנו להשיג זאת:

עיצוב מטבח מודרני מכשירי חשמל
עיצוב מטבח מודרני מקרר

קונספטה – מנגנון הכולל דלת מתכנסת לכיס בנגרות. ניתן לשלב שתי דלתות מתכנסות, אחת לימין אחת לשמאל, ולקבל מפתח של עד 120 ס"מ, ואם מעמיקים את קיר הנגרות ל 71 ס"מ נוכל להרוויח מפתח של 140 ס"מ. כיוון שהדלתות במצב פתוח לא מפריעות במרחב זהו פתרון אידיאלי לסגירת אזורים צפופים כמו נגרות מקבילה לאי, נגרות במעברים ומסדרונות. לקונספטה שני חסרונות- מחיר גבוה ומפתח מוגבל. מפתח המנגנון מאפשר לנו להסתיר זוג תנורים, מכונת כביסה ומייבש או אזור שירות מוצלח במיוחד, אך הוא קטן מידי בשביל להסתיר את סביבת הבישול. רוחב כיס הנגרות אליו מתכנסת דלת הקונספטה הוא כ- 15 ס"מ, דלתות הקונספטה כשהן מוכנסות לכיס בולטות במקצת מקו הארונות, לכן אני לא ממליצה לשים שתי קונספטות זו אחר (לא נראה יפה), ולשם  כך הומצא המנגנון הכפול.

קונספטה כפולה – מנגנון שמאפשר להסתיר אזור באורך של עד 280 ס"מ. שטח מספק לאזור בישול צנוע, (מדיח צר- כיור 60- מרחב בישול- כיריים), או סביבת כיריים/כיור מפנקת. או כל שימוש אחר (באחד המטבחים השתמשתי במנגנון זה כדי להסתיר פסנתר) הוא מורכב מזוג דלתות שמתקפלות אחת על השניה ונכנסות לכיס.

 

דלת מעבר – זוהי דלת (יש המכנים אותה דלת סתרים) שנראית כמו עוד דלת מטבח גבוהה, עוד אחת מתוך  הדלתות בקיר הארונות הגבוהים, אך היא מובילה לחדר/חלל שירות שיכול לתפקד כמזווה, כחדר כביסה או חדר תנורים או מטבח אחורי. כדי שהדלת תראה אלגנטית רצוי לבחור במנגנון היקר יותר של דלת עם צירים פנימיים (נסתרים) ולא בדלת עם צירי מטבח סטנדרטיים.

 

מנגנוני הסתרה למכשירים על משטח העבודה

דלת הזזה על מסילה עליונה – במיוחד למטבחים עמוקים ( משטח עבודה בעומק של כ-90 ס"מ) בהם יש אזור שירות מאחורי הברז והכיריים, דלת הזזה היא פתרון מצוין להסתרת כל מכשירי החשמל הקטנים- מיקסר בלנדר נינגה גריל וכ"ו. חשוב שהמנגנון יסע על מסילה עליונה (ולא יכלול מסליה על המשטח) כדי להקל על הניקיון ולאפשר גרירה של המכשירים והכלים לקידמת משטח העבודה.

 

תריס גלילה למטבח – מנגנון ההסתרה הוותיק והנח ביותר. יש לו בעיה אחת קטנה- שהוא מכוער. אפשר למזער את הבעיה על ידי צביעת התריס בצבע דומה לחזיתות (זהה לא יצא אף פעם כיוון שצביעה על מתכת תמיד תראה קצת שונה מצביעה על MDF)  ישנם תריסי זכוכית שנראים הרבה יותר אלגנטים אבל הם יקרים, בדרך כלל שחורים או לבנים וניתן לקבלם במידות מוגבלות. מהסיבות הללו עדיין לא שילבתי תריס זכוכית באף אחד ממאות המטבחים שעיצבתי בחמש עשרה השנים האחרונות.

 

הרמוניקה – בלשון העם "דלתות אקורדיון" דלתות הזזה שמתקפלות ונאספות זו על זו. המנגנון מאפשר להשתמש בחזיתות המטבח (אותו החומר) ולסגור את הנישה בצורה מושלמת. החסרון הוא שבמצב פתוח- הדלתות נשארות בולטות מקו הארונות מה שמכער את המראה, מקשה על התפקוד ומחייב להשאיר את שטח השיש שנמצא במסלול הפתיחה של הדלתות פנוי מחפצים.

 

קלאפה שנפתחת אנכית – אני ממליצה על אוונטוס HL  של בלום. החיסרון הוא שהגובה המקסימאלי של החזית אותה ניתן להרים באמצעות מנגנון זה הוא 58 ס"מ. אם אתם לא מאוד נמוכים תדרשו להתכופף כדי לראות מה מתרחש על השיש מתחת לקלאפה. או במילים אחרות- מומלץ לשימוש מגובה 120 ס"מ ומעלה.

 

קלפה כפולה – אני ממליצה על אוונטוס HF של בלום . מנגנון המאפשר לפתוח שתי חזיתות שמכסות גובה של עד- 104 ס"מ. ואם התקציב מאפשר פרגנו לכם גם סרבו דריב לפתיחה וסגירה חשמלית, כיוון שזה מקל מאוד על הסגירה. קחו בחשבון שנותר בחלק העליון של הארון שטח לא מבוטל שמכוסה על ידי הקלאפה הפתוחה. זהו פתרון מוצלח טכנית אבל לא תמיד אסטטי. כיוון שלא תמיד ניתן לסדר את קו החיבור של שתי חזיתות הקלאפה באותו גובה של החזיתות הסמוכות.

קונספטה נמוכה – פתרון מצוין אם ניתן לגרוע משטח האחסון וההנחה  כ-15 ס"מ לטובת כיס .למה לא רואים קונספטה בכל פינה של מטבח ר?- בגלל המחיר היקר של המנגנון.

 

מנגנונים ייחודיים שניתן למצא בחברות יוקרה

לא נרחיב במילים, כיוון שמדובר במנגנונים זמינים רק בחברות איטלקיות מאוד יקרות. אבל אני בכל זאת אציג את הפתרונות המלהיבים שאני פוגשת כל שנה במילנו לטובת קוראי שהממון מצוי בכיסם (תקציבים של מעל 200,000 ₪ לנגרות).

מטבח מודרני ללא ידיות- איך פותחים את המגירות?

פתיחה בלחיצה – קיימים שני סוגי מנגנונים מכאני וחשמלי. שניהם לדעתי עדיין לא מספיק אמינים ונוחים. ולכן אני ממליצה לבחור באחד משניים- פרופיל במה או ידית אינטגראלית.

 

פרופיל במה – נראה אלגנטי, אבל מחייב שיטת אחסון (גובה מגירות) שפוגמת בכמות הכלים שנכנסים למגירות. אם המטבח שלכם גדול ביחס לצרכי האחסון שלכם ,ממליצה בחום. להשגת מראה הרמוני תוכלו לצבע את הפרופיל והסוקל בצבע החזיתות (קחו בחשבון שזה כמעט אותו הצבע ולא בדיוק, כיוון שצביעה של אלומיניום נראית שונה מצבע על MDF או פורמיקה)

 

שילוב של פרופיל במה וטאצ' – אם חשוב לכם הנראות יותר מהפרקטיקה אני ממליצה לשלב פרופיל במה מתחת לשיש ולפתוח את המגירה התחתונה (בד"כ באמצעות נגיעה עם הרגל) בטאצ'.

 

ידית אינטגראלית – אם המטבח קטן או שיש לכם הרבה כלים ומכשירים לאחסון במגירות, ככל הנראה זה הפתרון המתאים לכם.

 

ידיות אינטגראליות היברידיות – ידיות שמחופות בחומר החזיתות (פורמיקה/אקריל) ומקנות תחושה שהידית היא המשך טבעי של החזית. אפשר להשאיר את הידית בצבע המקורי שלה (אלומיניום/שחור/לבן/זהב) ואז תראו פס עדין בקצה הידית או לצבע גם את הידית ולקבל מראה אחיד מושלם. החיפוי והצביעה של הידיות כמובן מיקרים אותן.

רוצים להבין קצת יותר על ההבדלים היתרונות והחסרונות של טאצ' פרופיל במה וידית אינטגרלית?- צפו בסרטון ההדרכה הקצר שהכנתי:

כמה עולה מטבח מודרני?

חזיתות חלקות (ללא מסגרת ו/או חריטות) ניתן לקבל גם בגמר פורמיקה סנכרון או אקריל. חומרים נהדרים מבחינת תחזוקה ובמחיר מאוד נח. ידיות אינטגרליות ופרופיל במה לא מיקרים בצורה דרמטית בהשוואה לידיות רגילות לכן מטבחים מודרניים לרב זולים משמעותית ממטבחים כפריים.

אבל מטבחים נקיים הארד קור הם מטבחים מאוד יקרים. כיוון שהם מחייבים אותנו להשתמש באלמנטים יקרים כגון:  בחזיתות צבע (בדרך כלל עם ידית חרוטה או בגלל דרישות של מנגנונים כמו דלתות מעבר) כשאנחנו משתמשים במנגנונים יקרים להסתרה כמו קונספטות ובמכשירי חשמל אינטגרליים, שמעבר למחירם שבדרך כלל גבוה, דורשים גם חזיתות נגרות.

 

איך מתכננים עיצוב מטבח מודרני?

Less is more, ואלוהים נמצא בפרטים הקטנים. במטבח מודרני כל הקלישאות השחוקות תקפות. כדי להצליח במשימה אתם צריכים לצידכם מעצבת מטבחים מקצועית ומנוסה. אני מזמינה אתכם לסטודיו שלי (או לzoom-) אנחנו נעלה את חלל המטבח-סלון-פינת אוכל לתוכנה תלת ממדית ונבחן יחד אפשרויות שונות של מטבחים. בהתאם לתקציב העומד לרשותכם ותמונת ההשראה שבחרתם. נבחן אילו מנגנונים ומכשירי חשמל ישרתו אתכם בצורה הטובה ביותר. בסיום הפגישה תקבלו חוברת הכוללת הדמיות תלת ממדיות תכניות ומפרטים שיאפשרו לכם לעשות מכרז ולקבל מחברות מטבחים ונגרים את המחיר הטוב ביותר שהם יכולים להציע. מוזמנים לראות תקציר של תהליך עיצוב כזה כאן.

שגית טורם
שגית טורם

מטבחים שכייף לבשל, תענוג לאכול וגאווה לארח בהם.