עיצוב סלון, מטבח ופינת אוכל בחלל אחד

סלון מטבח ופינת אוכל בחלל משותף- למי זה טוב?

סלון מטבח ופינת אוכל בחלל אחד משותף, זה התכנון המקובל בעשור האחרון. בשעות המעטות שיש למשפחה המודרנית לבלות יחד, בסיום העבודה הלימודים והחוגים, רב האנשים מעדיפים לשהות זה לצד זה באותו החלל. התכנון הפתוח מאפשר "זמן ביחד". אמנם כל אחד עסוק בענייניו. האחד מבשל, השני צופה בטלוויזיה והשלישי יושב לאכול, אבל שומרים על קשר עין, נוצרות אינטראקציות ומתחזק הקשר המשפחתי. כשאין קירות חוצצים, כל הפונקציות נהנות מכל כיווני האור והאוויר, שיש לחלל להציע ואנחנו נהנים ממרחב מגורים מרווח ומואר.

לפני השיפוץ
לפני השיפוץ

דירה ישנה לפני השיפוץ: כוללת מרפסת סגורה, מטבח בחלל נפרד ומרפסת שירות. החלל חשוך המטבח קטן וצפוף ופינת הישיבה בו דחוקה. מכונת הכביסה והמייבש מסתירים את החלון.

לפני שיפוץ המטבח
לפני שיפוץ המטבח
לפני השיפוץ פינת אוכל

אחרי השיפוץ: פתחנו את המרפסת ואיחדנו את המרחב של הסלון, המטבח פינת האוכל ומרפסת השירות. הרווחנו חלל מואר רחב ידיים משופע באחסון.

עיצוב סלון, מטבח ופינת אוכל בחלל אחד בדירת קבלן
מטבח מעוצב ואזור שירות

תכנון חלל המגורים, סלון מטבח ופינת אוכל, בדירות קבלן

בשנים האחרונות ראיתי עשרות רבות של תכניות דירות קבלן. ברבות מהן השטח הציבורי היה קטן מידי כדי להכיל מטבח ראוי, פינת אוכל וסלון נורמאלי. הרבה רוכשי דירות לא מבינים בעת הרכישה את מגבלות החלל. לפעמים זה קורה כיוון שבתוכניות המכר מצוירים רהיטים שאינם בקנה מידה, רהיטים קטנים מידי שיוצרים רושם שהחלל גדול ומרשים, מה שלא תקף במציאות.

לעיתים התוכניות כוללות מידות, שנראות על פניו מרווחות, אך לא מצויים על התכנית רהיטים וארונות. מיקום הפתחים מגביל את אפשרות ארגון החלל וללקוחות אין מודעות לכך. הם מאמינים שיש להם דירה גדולה, יהיה בסדר. כשהם מגיעים לחברת המטבחים, לשדרג את המטבח הקבלני, הם מבינים את גודל (למעשה קוטן) הבעיה.

ולפעמים יש רק כיוון אוויר אחד. בד"כ מרפסת. כך שאין כל ברירה אלא להציב את הסלון, המטבח ופינת האוכל יחד. הרי לבשל או לאכול בלי אור ואוויר זאת לא אופציה.

 

איך מתמודדים עם חלל מגורים קטן?

אם ניסיתם להציב את המטבח, פינת האוכל והסלון וגיליתם שהשטח קטן מידי, אני ממליצה לכם לשקול לוותר על אחת מפונקציות הישיבה- פינת האוכל או האי. לראות המון כסאות, כסאות בשני גבהים, זה לצד זה, זה לא מראה מלבב. לא כייף לחיות בחלל דחוס, ומבאס להיתקע במעברים צפופים.

 

לוותר על האי או על פינת האוכל?

אם רכשתם דירת גן, או שיש לכם מרפסת גדולה בדירה, אני אמליץ לכם לתכנן במטבח אי גדול. ואת שולחן האירוח מקמו במרפסת או בחצר. אנחנו במדינת ישראל, נעים לשבת בחוץ באוויר הפתוח. האי נוסף על ישיבה גבוהה ונוחה, מוסיף גם שטחי עבודה, שטחי אחסון וכמובן מעשיר את מראה הבית.

דירת גן שתוכננה עם אי גדול בהמשך לקיר הטלוזיה
דירת גן שתוכננה עם אי גדול בהמשך לקיר הטלוזיה
סלון, מטבח ופינת אוכל בחלל אחד
סלון, מטבח ופינת אוכל בחלל אחד

כשאין אופציה לאירוח בחוץ, ו/או כשבני הבית מעדיפים, מטעמי בטיחות או גיל, לשבת לאכול בגובה שולחן, עדיף לוותר על האי ולהציב שולחן (שנפתח באירוח) במרכז או סמוך למטבח.

תכנון מטבח, פינת אוכל וסלון בחלל אחד בדירת קבלן
תכנון מטבח, פינת אוכל וסלון בחלל אחד בדירת קבלן

שידרוג מטבח קבלן בחברת המטבחים שהקבלן בחר עבורכם- בזבוז זמן?

זה לא סוד שתשעים אחוז מרוכשי דירות קבלן מעוניינים להחליף את המטבח הקבלני (הסטנדרט) שקיבלו. מרביתם מגיעים לחברת המטבחים (לפעמים לשתיים שלוש חברות) שהקבלן בחר עבורם, יושבים עם איש/ת המכירות שם, שעות ארוכות, שוברים את הראש איך להוציא מהמטבח את המקסימום. רבים יוצאים מתוסכלים. כדי להצליח להוציא מהחלל את המירב חייבים  לתכנן את המטבח יחד עם פינת האוכל והסלון, המעברים המרפסות וכל מה שסביבם. לאנשי המכירות בחברות המטבחים אין אפשרות לעשות זאת. הם מעלים לשרטוט רק את אזור המטבח, עובדה שמונעת מהם לראות את כל האופציות.

לפני עיצוב סלון מטבח ופינת אוכל בחלל אחד
לפני- מטבח קטן, סגור וחשוך
אחרי עיצוב סלון מטבח ופינת אוכל בחלל אחד
אחרי- החלפנו מיקומים בין הסלון והמטבח וקיבלנו מרחב מגורים הרבה יותר משובח

אני אמחיש לכם למה אני מתכוונת באמצעות דירת הקבלן הזו, על התוכנית לא ציירו את פינת האוכל. (שולחן נורמאלי עם כסאות לא באמת נכנס בשטח שהוקצה לו. אם היו מציבים אותו היתם רואים שהוא חוסם את המעבר למסדרון). וגם לא את מערך הריהוט של הסלון (אם היו משרטטים את הסלון הייתם רואים ספה במרכז הבית תוקעת את הזרימה בחלל). החסרונות של המטבח בתכנית קופצים לעין במבט הראשון בתכנית- מרחב העבודה בין כיור לכיריים לא סביר, אין מקום לתנור ומיקרו, אין מזווה יש רק שש מגירות ובשרטוט מצוייר מקרר פיצי.

זה לא פלא שהתכנית גרועה. הקבלן מקבל מחברת המטבחים מטבח באלפי שקלים בודדים. חברת המטבחים לא מרוויחה על מטבח קבלני והיא מציגה תכנית שתחייב אתכם לשדרג.

הלקוחות שלי, שרית ורועי, אכן הגיעו לחברות מטבחים, וכשלא קיבלו שם פתרונות פנו אליי ש"נחפור" בזה יחד.

העלנו את כל החלל וגילינו שאם מעבירים את הכניסה למסדרון לאזור שבין חדר השינה של ההורים לחדר שינה 3 מרוויחים מטבח גדול ומרווח עם דלפק ישיבה או אי.

סרטוט חלל אחד בדירת קבלן
סרטוט חלל אחד בדירת קבלן
הצבת הטלוויזיה על עמוד מאפשרת לנו מטבח גדול במיוחד, וחלל מאוורר מאוד

לאחר שהשוונו את אפשרויות ההצבה השונות מצאנו שזו התוכנית הנכונה עבורם.
תכנית שמעניקה לנו מקום למקרר גדול, בילט אין לתנור ומיקרו, מזווה, שטח עבודה נדיב בין כיור לכיריים שטח שירות להכנת קפה ואפיה אי גדול עם המון אחסון, פינת אוכל ומעברים נוחים.

סרטוט חלל אחד בדירת קבלן
עיצוב סלון, מטבח ופינת אוכל בחלל אחד בדירת קבלן
עיצוב סלון, מטבח ופינת אוכל בחלל אחד בדירת קבלן

איך מתכננים מטבח בצורה מוצלחת?

כדי להיות בטוחים שתוכנית המטבח היא הטובה ביותר עבורכם צריך להשוות אופציות. צריך לראות איך יראה החלל אם נתכנן אותו כך או אחרת (וכמובן לכלול בשרטוטים ובהדמיות את הסלון המטבח ופינת האוכל, ולא רק את שטח המטבח). לבדוק את כל הפרמטרים החשובים: מספר וגודל המגירות, מרחב העבודה ואזורי השירות (מה שנקרא גודל השיש) ונוחות הישיבה.
זה לא תהליך שיכול להתרחש בשעתיים פגישה בחברת מטבחים.

עיצוב סלון, מטבח ופינת אוכל בחלל אחד בדירת קבלן

וכדי להמחיש לכם למה אני מתכוונת אתם מוזמנים להציץ על תהליך התכנון של המטבח הזה- כאן.

שגית טורם
שגית טורם

מטבחים שכייף לבשל, תענוג לאכול וגאווה לארח בהם.