עיצוב מטבח כפרי

מטבח כפרי – מה מאפיין אותו?

כשלקוחות מבקשים ממני מטבח כפרי הם בדרך כלל אומרים: "אנחנו רוצים מטבח חם", מטבח משפחתי, מטבח שהעץ נוכח בו. מטבח אקלקטי, "מטבח עם אישיות", מטבח עשיר שיסחוף אותי לבשל…  ובקיצור, כפי שהגדירה זאת היטב אחת מלקוחותיי האהובות, "אני לא רוצה מטבח קר ומנוכר".

הביטוי הזה- "מטבח כפרי" אוגד בתוכו סגנונות עיצוב שונים- מטבח בוהו שיק, מטבח פרובנס, מטבח אנגלי, מטבח אמריקאי בסגנון שייקר, או שאבי שיק, תעשייתי,  טוסקני, ואפילו דני סקנדינבי ומרוקאי. המשותף היחיד של כל הסגנונות הוא שהם מתהדרים בחזיתות מסוגננות (לא חלקות). בדרך כלל חזיתות מסגרת.

עיצוב מטבח כפרי

עיצוב מטבח כפרי = מטבח צבע או מטבח פולימר

חזיתות מסגרת ניתן לקבל בגמר צבע (לשיטת הצביעה קוראים שלייפלק) או פולימר. (פורמיקה, אקריל, זכוכית, אלומיניום ודומיו רלוונטים רק לחזיתות חלקות). פולימר זהו כיסוי פלסטי שמודבק על החזית (נשאב אליה בווקום). שלייפלק זוהי שיטת צביעה ב"תנור", חדר צבע מבוקר טמפרטורה לחץ אטמוספרי ולחות שמונע מחלקיקי אבק להרוס את התוצאה. היתרון של מטבחי צבע הוא בגמישות העיצוב- גמר צבע מאפשר לנו לבחור בכל צבע שנרצה, לקבע את רמת הברק (מבריק-משי-מט) ולעצב כל פרט, רגליים, קרניזים, עיטורים כיד הדימיון הטובה עלינו. פולימר מוגבל למניפת הגוונים והגימורים שהיא די מצומצמת. היתרון של פולימר הוא בעמידות. הפולימר פחות נשרט, ונהרס ממכות (לדוגמה כשנתקלים עם הרגל של הכסא בנגרות).

מטבח פולימר
מטבח פולימר
עיצוב מטבח בצבע תכלת
מטבח צבע
שידה כפרית לאיחסון

הפרדות ורגליים- רהיט עם טעם של פעם

ארונות מטבח מודרניים עשויים מקופסאות/תיבות שעומדות על רגליות פלסטיק. הרגליות מוסתרות על ידי הסוקל. בהתקנת המטבח מצמידים את הקופסאות זו לזו. בתוך התיבות שוכנות המגירות חזיתות המגירות והדלתות צמודות אחת לשניה ומכסות את דפנות הארון.

ארונות מסורתיים לעומת זאת, מיוצרים כרהיט שלם, רהיט שעומד על רגליים.  הארון בנוי כיחידה אחת עם "נישות" שבתוכן שוכנות המגירות. (בדרך כלל גם הצירים של הדלתות חיצוניים).

כיוון שקשה להוביל יחידות גדולות וכבדות, ובגלל שנגרות מסורתית דורשת עיבוד אסטטי של כל חלקי המטבח (אין פנים נסתר) ועבודה ידנית מקצועית (מקצועיות שנרכשת בשנים של ניסיון) מדובר ברהיטים יקרים מאוד. נדיר בימנו למצא נגריה שתייצר מטבח בשיטה המסורתית. במרבית הנגריות שמיצרות מטבחים כפריים מיצרים קופסאות מודרניות ומוסיפים בין ארון אחד למשנהו רגליים  והפרדות אופקיות בין המגירות. כך יוצרים אשליה של רהיט כמו פעם.

הנה תמונות של שני מטבחים שתכננתי פעם,  (מטבחים פשוטים ללא קישוטים או פרטים מיוחדים). שניהם עם אותה חזית מסגרת ואפילו בצבע דומה. הימני מטבח כפרי לייט ובשמאלי יש רגליים והפרדות. מבט חטוף יבהיר לכם עד כמה ההבדל הקטן הזה הוא משמעותי (או לא, הכל תלוי בעיניים המתבוננות).

עיצוב מטבח כפרי- מטבח עם רגליים הפרדות וחזיתות מסגרת
כפרי- מטבח עם רגליים הפרדות וחזיתות מסגרת
כפרי לייט- עיצוב מטבח עם חזיתות מסגרת
כפרי לייט- מטבח עם חזיתות מסגרת

ההבדל בין עיצוב מטבח כפרי לעיצוב מטבח כפרי לייט

מטבחים כפריים הארד קור הם מטבחים שמתהדרים בהפרדות ורגליים. אבל לתוספת המלבבת יש מחיר כפול: מטבחים כאלה דורשים גם מרחב גדול וגם תקציב גבוה. עובי כל רגל היא 5-11 ס"מ. במטבח ממוצע אנחנו משלבים קרוב לעשר רגליים. זאת אומרת מאבדים שטח אחסון של כ- 50-100 ס"מ. שטח של יחידת מגירות משמעותית ש"נעלם לטובת האסטטיקה".גובה ההפרדות נע בין 2-5 ס"מ, ההפרדות "גוזלות" כ-10% מגובה המגירות, וגם זה פוגע בשטח האחסון. כששטח המטבח העומד לרשותנו אינו גדול במיוחד תהיה לנו דילמה אמיתית- האם המראה הנחשק שווה את "הקרבת" שטחי האחסון?  תוסיפו לזה את העובדה שהנגרות של מטבח כפרי יקרה בכ-25% לפחות ממטבח זהה ללא הפרדות ורגליים. והנה הסיבה שבגללה רב המטבחים הכפריים הם בעצם מטבחים כפריים לייט.

עיצוב מטבח כפרי לייט
כפרי לייט- מטבח עם חזיתות מסגרת כפולה
עיצוב מטבח כפרי עם רגליים
כפרי- מטבח עם רגליים הפרדות וחזיתות מסגרת כפולה

המסגרת שעושה את התמונה כולה

אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר בנראות המטבח הוא דגם החזית. ככל שהמסגרת / הדוגמה רחבה יותר, מורכבת יותר, בולטת או שקועה יותר כך המטבח יראה עשיר וכבד יותר. ככל שקווי החזית יהיו עגולים יותר כך המטבח יראה רומנטי ו"נשי" יותר., מסגרת היקפית תראה שונה ממסגרת פנימית ומסגרת כפולה תראה דרמטית יותר ממסגרת בודדת.

מטבח קטן מעוצב חיפוי גרניט פורצלן לבן
"מקל סבא" – מסגרת פנימית
"מקל סבא" - מסגרת היקפית
"מקל סבא" - מסגרת היקפית
עיצוב מטבח כפרי - מסגרת עם פאזה אלכסונית
מסגרת עם פאזה אלכסונית
עיצוב מטבח כפרי - מסגרת עם פאזה ישרה
מסגרת עם פאזה ישרה

 אני יכולה לתת כאן הסבר מלומד על ההבדלים בין חזיתות חרוטות חזיתות מילואה חזיתות מקל סבא, אופי הפאזה וכ"ו (האמת היא שכתבתי הסבר כזה, קראתי אותו, והבנתי שזה מוגזם להעמיס את זה עליכם) אבל  בתכלס, אם אתם רוצים למצא מהו המטבח שמתאים לכם פשוט תמצאו תמונת מטבח ש"עשה לכם את זה" ובואו אליי. באמצעות התמונה אני אבין מהו האופי המבוקש למטבח. ואחרי שאברר עד כמה אתם רגישים לניקיון (כיוון שחזיתות מורכבות עם פאזות מדורגות מותירות לאבק יותר מקום להתיישבות) אתאים לכם את החזית הנכונה.

מטבח כפרי עם אי

האי הוא הפריט הכי בולט במטבח. לכן הוא גם הזדמנות לתת "הצגה" .גם אם וותרתם על ההפרדות והרגליים במטבח עצמו תוכלו להעמיק את המראה של המטבח באמצעות מבנה האי. במקום אי מודרני שבו משטח העבודה מונח על גבי ארונות אמצעיים, תכננו  אי כפרי שהמשטח שלו נתמך באמצעות רגליים וקושרות. לעובי הרגליים, לקישוטים ברגליים ובקושרות יש משמעות עצומה בקביעת האופי של המטבח. סנדלים (עיבוי בחלק התחתון של הרגל), צמידים (חריטות סביב הרגל) במה מעוצבת, חירוצים הבלטות וקישוטים הם כמו תכשיטים שהעיין נמשכת אליהם, תשקיעו בפרטים ותקבלו תמונה שתמצא חן בעינכם.

עיצוב מטבח כפרי - רגליים עדינות ומעוצבות בדלפק
רגליים עדינות ומעוצבות בדלפק
עיצוב מטבח כפרי עם אי
רגליים מעוצבות לאי בסגנון כפרי-לייט
רגליים עבות ומחורצות, מתקן לנייר סופג ומגירות פתוחות לבצל ותפו"א, באי כפרי
רגליים עבות ומחורצות, מתקן לנייר סופג ומגירות פתוחות לבצל ותפו"א, באי כפרי

הפרטים שמעניקים למטבח את אופיו

במטבחים כפריים יש הרבה מקום ליצירתיות. נוסף על החזיתות המסוגננות והאי ישנם אלמנטים קישוטיים רבים שעוזרים לנו להעניק למטבח את אופיו המיוחד: ויטרינות, מדפים ויחידות פתוחות, סוקל מעוצב קרניזים, הבלטות וחריטות כיורים ומכשירי חשמל מעוצבים.

שגית טורם
שגית טורם

מטבחים שכייף לבשל, תענוג לאכול וגאווה לארח בהם.