מטבח כפרי מודרני

ברשותכם אפתח בווידוי: בגילגול הקודם של אתר האינטרנט שלי היה בדף הבית כותרת גדולה שאמרה ככה- "איך תרצו את המטבח שלכם- כפרי או מודרני?… עזבו אתכם מהגדרות, בואו נעשה מטבח שתתאהבו בו".
שנים רבות הביטוי הזה- "מטבח כפרי מודרני" גרם לי לגחך. הרגשתי שמי שמשתמשים בו הם אנשים שפשוט לא מבינים דבר בעיצוב, לא החליטו מה הם רוצים, או סתם לא מסוגלים להתחייב על סגנון עיצובי. השנים עברו, אני התבגרתי והתעגלתי (אישיותית ופיזית), היכולת שלי להקשיב למאווים האמיתיים של לקוחותיי התפתחה, וכשאני שומעת "אני רוצה מטבח כפרי-מודרני", אני מבינה שמה שבעצם מבקשים ממני זה לעצב מטבח בקו שקט ונקי, שמשדר חום משפחתיות ו או ייחודיות.  

מטבח כפרי מודרני

מה ההבדלים בין מטבח כפרי למטבח מודרני?

כל אחד מהסגנונות יונק את זהותו ממקורות שונים ומתקופות שונות. אלו סגנונות שמבוססים על ערכים מנוגדים, והם בעלי מאפיינים סותרים. בואו נכיר את ההבדלים, כפי שהם מתבטאים בעיצוב המטבח.

ערכי היסוד

מטבח מודרני הוא מטבח מינימליסטי כשאני מתכננת מטבח מודרני אני מרגישה על הכתף שלי את האדריכל הגרמני המפורסם לודוויג מיס ואן דה רוהה, שלוחש לי באוזן less is more.

לכל פרט במטבח חייבת להיות הצדקה פונקציונאלית. וכל הקווים נדרשים להיות ישרים דקים ומדוייקים.

תכליתו של העיצוב המודרני היא ליצור מרחב שקט ונקי.

לעומת זאת מטבח כפרי הוא מטבח עשיר בפרטים, עשיר בטקסטורות ותכליתו לעורר חשק (לבישול ואכילה). הוא נשען על דימויים מהמאה הקודמת, מטירות באירופה הקלאסית, בתי חווה באמריקה ואפילו ארמונות מזרחיים.

מבנה המטבח

מטבח מודרני קלאסי הוא פשוט – מטבח קו, או מטבח מקביל. (קיר גבוהים ואי בישול גדול מקביל לו). לעומת זאת מטבחים כפריים מבקשים לחבק את היושבים בתוכם באמצעות מבנה "מגונן" של- כ, פ או ר עם אי.

מבנה האי

אי מודרני שואף למראה קליל ומאוורר אי כפרי שואף למראה כבד ויציב. באי מודרני הפלטה תיתמך על גבי קופסאות תמיכה במרכז האי או באמצעות חיזוקי מתכת נסתרים. את הדפנות נוריד עד הרצפה למראה נקי. לעומת זאת באי כפרי נתמוך את הפלטה באמצעות רגליים וקושרות.

מאפיינים עיצוביים

הארונות של המטבחים המודרניים יגיעו עד התקרה. במטבחים כפריים לעומת זאת אנחנו נשמור על הרווח בין צמרת הארונות לתקרה ונדגיש אותו באמצעות קרניז מסוגנן. אנחנו משיגים את המראה השקט של המטבח המודרני באמצעות חזיתות חלקות עם פתיחה בטאצ' פרופיל במה או ידית אינטגראלית . את ה"עניין" של המטבח הכפרי אנחנו משיגים באמצעות חזיתות מסוגננות, רגליים, עמודים, קישוטים וידיות חיצוניות. במטבח המודרני נשתמש בדלתות במידות אחידות ובמגירות רחבות ככל האפשר. נשתדל לשמור על מינימום חלוקות. בדרך כלל הארונות יחולקו לשתי מגירות בגובה שווה. עיצוב מטבח כפרי מקנה לנו חופש לשלב יחידות במידות שונות ומשונות, שלוש ואפילו ארבע מגירות בארון. (בגובה המותאם למה שמאוחסן בהן) וגם יחידות פתוחות, יחידות מחורצות וויטרינות, לגיוון. במטבח המודרני נקפיד על קווים ישרים וארוכים. איכות המטבח נמדדת לפי הדיוק של נקודות המפגש בין החומרים והמישורים. לעומת המטבח הכפרי ה"סלחני" יותר, שפתוח לריבוד חומרים, ולקווים מעוגלים וגליים.

מכשירי חשמל בעיצוב המטבח

במטבחים מודרניים אנחנו מעדיפים להסתיר את מכשירי החשמל. עושים זאת באמצעות מכשירים אינטגרליים ומנגנוני הסתרה. (קלאפה, תריס, הרמוניקה  קונספטה) במטבחים כפריים לעומת זאת אנחנו בוחרים מוצרי חשמל שהם "הצגה". אנחנו משלבים את המכשירים כחלק משמעותי בעיצוב. בהרבה פעמים התנור, הכיריים ואו המקרר הם ה"פיסים" שיכתיבו לנו את סגנון החזיתות והידיות.

חומריות

חומרים מתועשים כגון פורמיקה, גרניט פורצלן, נירוסטה, אלומיניום, זכוכית, פורניר- מאפשרים לנו להשיג קווים ישרים וחיבורים נקיים לכן הם גם מככבים במטבחים מודרניים. במטבחים כפריים אנחנו נשתמש בחומרים טבעיים- עץ, אבן ושיש, פליז ברזל ונחושת, וחזיתות בגמר צבע. אנחנו משתמשים בחומרים טבעיים כיוון שהם מביאים לנו הביתה אנרגיה  שורשית. אנרגיה שלא נמצאת בחומרים המתועשים. תהיינה ההדפסות (גרניט פורצלן/ פורמייקה  דמוי עץ/דמוי בטון/דמוי אבן) מתקדמות ככל שיהיו, גם כשהן מצליחות "לעבוד על העיניים" הן לא מצליחות לעבור אל הלב.

צבעוניות המטבחים

מרבית המטבחים המודרניים הם ניטרלים- שחור לבן אפור ועץ. במטבחים כפריים לעומתם תוכלו למצא את כל קשת הצבעים (כיוון שביטוי עצמי זה חלק מהעניין כאן). הגוונים המקובלים ביותר הם צבעים חמימים- שמנת, פודרה וחמרה, שיוצרים תחושת חלל שורשית ורחמית.

עיצוב מטבח בצבע תכלת

מה עדיף מטבח כפרי או מטבח מודרני?

אנשים נמשכים אל  הניקיון של המטבח המודרני. אחרי יום עבודה עמוס כשהם מגיעים אל ביתם מפלטם אין להם רצון או כוח לראות בלגן על השיש. רובנו חיים בדירות קטנות, רובנו אוספים עם השנים המון חפצים ומכשירים, ושאיפתנו היא להנות בביתנו מתחושת מרחב. עיצוב מינימליסטי, שמאופיין בקוים ארוכים ושקטים, שיש בו מקום מוגדר לכל דבר, שמרבית החפצים מוצנעים מהעין, מאפשר לנו להשיג זאת. רובנו עובדים שעות ארוכות, ומעדיפים חיים קלים. עדיין לא פגשתי בלקוחה שאמרה לי- "לא אכפת לי- אני אוהבת לנקות", חומרים מתועשים כמו פורמייקה (חזיתות חלקות ללא מסגרת) וגרניט פורצלן הם חומרי קלים לניקוי ותחזוקה.

מצד שני, אנשים נמשכים אל החום והייחודיות של המטבח הכפרי. אנשים רוצים מטבח שיבטא את ייחודיותם. אנשים מאסו בשטנצים, הם רוצים שיהיה להם "מעניין בעיניים". הם רוצים שהמטבח "יזמין" אותם לבשל. שהכלים והמכשירים שרכשו במיטב כספם "יפתו" אותם להשתמש בהם. הם רוצים להשאיר את כל הניכור של העולם המודרני בחוץ, להחליף את הקור והצביעות השולטים בתקשורת במשהו אמיתי. הם רוצים ליצור לעצמם מפלט של חום ואהבה. הם רוצים מרחב מחבק, סלחני, מאפשר ומכיל.

עיצוב מטבח כפרי מודרני

מגבלות התקציב והמרחב

מכשירי חשמל אינטגראליים, מנגנוני הסתרה, כמו קונספטות, דלתות מעבר ומשטחי נירוסטה אינטגראלים הם יקרים מאוד. מטבח מודרני הארד קור הוא לא בר השגה עבור רבים. מטבח כפרי הארד קור מצריך חלל גדול. ההפרדות הרגליים והאלמנטים הקישוטיים גוזלים שטחי אחסון.  הוא גם מצריך תקציב מאוד גבוה – כל האלמנטים הקישוטיים הרגליים ההפרדות והקרניזים  מיקרים את המטבח בכ-.30%. תוסיפו לזה את העובדה שהחומרים הטבעיים העץ והשיש, יקרים בהשוואה לחיקויים הסינטטים.

כך יוצא, שבסופו של דבר, רבים בוחרים לשלב את שני הסגנונות ומבקשים מטבח כפרי-מודרני.

מטבח כפרי מודרני עם פינת אוכל

מטבח כפרי לייט / מטבח מודרני חם- מה עושה את ההבדל?

הפרמטרים הדומיננטיים ביותר שייקבעו את אופי המטבח הם סוג החזית וסוג הידית. חזית חלקה אוטומטית נראית מודרנית. חזית מסגרת, חרוטה, מחורצת או עם הבלטות (בלשון הנגרים-מקל סבא) תראה יותר כפרית. ידית חיצונית היא פרט עיצובי משמעותי במטבח הכפרי ואילו מנגנוני פתיחה בטאצ' ,ידית אינטגרלית או פרופיל במה מתאימות למטבחים מודרניים. ידיות רוכבות הן הכלאה חביבה בין שני הסגנונות, ידיות אלו נהיו בחירה נפוצה בשנים האחרונות עם התחזקות הזרם הסקנדינבי /נורדי בארצנו. (שימו לב שהאצבעות יכולות לתפוס את הידית הרוכבת רק מלמטה, מה שהופך אותה, בעייני חלק מהלקוחות, לפחות נוחה).

לקוחות רבים אומרים שהם מעוניינים בחזיתות כפריות, אבל כשהם מגלים שניתן לקבל חזיתות כאלו רק בצבע או פולימר, ולא בפורמייקה, הם משנים את בחירתם. לחזיתות פורמייקה יש יתרונות רבים- הן חזקות, קלות לניקיון וזולות. צבע ופולימר יקרים בכ-25% בהשוואה לפורמייקה. אבל אם אתם נמשכים לעיצוב הכפרי אל תוותרו עליהן.

מטבח כפרי מודרני מעוצב

מה עדיף מטבח צבע או מטבח פולימר?

אין לי תשובה נחרצת. שנים שאני שואלת את השאלה הזו כל נגר, מרכיב, ובעלי חברות מטבחים שאני זוכה להכיר, לכל אחד העדפה משלו. חזיתות צבע רגישות לפגיעה מכאנית והכתמה. חזיתות פולימר עלולות להתנפח ולהתקלף, במיוחד במקומות שחשופים לחום (ליד תנורים ומדיחים). אז מה אני מציעה?-אם יש לכם ילדים צעירים בבית, המטבח חשוף לסכנת פגיעה גדולה יותר (נתקעים בנגרות עם בימבה, כיסא או מזלג) אז עדיף פולימר. בכל יתר המקרים צבע עדיף בעייני, בעיקר בגלל שתוכלו לבחור כל צבע שתרצו בכל רמת ברק ולשלב אלמנטים מיוחדים בנגרות. לעומת קטלוג הפולימרים שהוא דיי מוגבל.

מטבח כפרי מודרני בצבע או בפולימר

איך בוחרים חזית למטבח הכפרי?

אם תפתחו קטלוג של בלורן, פורמקס או אורצ'ארד (עשיתי לכם חיים קלים פשוט תלחצו על הקישור) תגלו שהיצע החזיתות הוא עצום. ובתכלס, אתם יכולים להמציא בעצמכם חזית מותאמת בדיוק לחזונכם. אז איך בכל זאת בוחרים?- הדרך הכי פשוטה בעייני היא למצא מטבח ש"עושה לכם את זה" להבין מאיזה חזיתות הוא מורכב ופשוט…להעתיק.

Mix and match

אחרי שבחרנו את סגנון החזית נותר לנו "רק" לבחור את כל היתר. אתם יכולים להיעזר בתמונת ההשראה שמצאתם, לנתח את המרכיבים לפי הטבלה שהכנתי ו/ או להיעזר בהדמיות תלת ממדיות כדי לבחון איזה שילובים ימצאו חן בעינכם. בכל מקרה יש שני פרמטרים שחשוב לקחת בחשבון- גודל וגובה  החלל, ונראות הריצפה. ככל שהחלל גדול וגבוה יותר יש לכם יותר דרגות חופש בעיצוב. חללים קטנים ו/או נמוכים דורשים מאיתנו איפוק עיצובי כדי שהאנרגיה בהם לא תתקע. הרצפה- היא הבסיס לעיצוב שלנו. אני ממליצה לבחון כל חומר שאתם בוחרים כנגד אריח הריצוף/פלנק הפרקט, ולוודא שהם הרמוניים יחד. חשוב ממש לראות את החומרים יחד (ולא בתמונות) ולוודא שהטקסטורה, הדוגמה הגוון והברק של המרצפת החזית משטח העבודה וחיפוי הקיר מחמיאים אחד לשני.

מרכיבי המטבח המקובלים – בסגנון מודרני ובסגנון כפרי

מרכיב המטבח מטבח מודרני מטבח כפרי
מבנה ו וו וו­­­­- ר כ פ
מבנה האי חזיתות עד הרצפה ופלטה מרחפת. פלטה גושנית על רגליים וקושרות
חזיתות חלקות מסגרת
חומר החזיתות פורמיקה/אקריל/סינכרון/גרניט פורצלן/פורניר/אלומיניום עץ / צבע/ פולימר
צבע המטבח לבן שחור אפור עץ מגוון – אפשר גם לערבב כמה צבעים
שיטת אחסון (גובה המגירות) שתי מגירות שוות 3-4 מגירות
גובה המטבח (ארונות גבוהים) עד התקרה 230/240+ קרניז
פרופורציית ארונות עליונים קלאפות ארוכות וצרות או ארונות עד התקרה ארונות יצירתיים+ קרניז
ידיות טאצ' / פרופיל במה/ אינטגרלי חיצוניות
חומר המשטח גרניט פורצלן / קוריאן/ נירוסטה קוורץ / שיש/ עץ
עובי (קנט) משטח העבודה 1.2-2 ס"מ 4-7 ס"מ
מקרר אינטגראלי או בקו -0 מעוצב
כיור אינטגראלי/התקנה שטוחה בצבע המשטח רומא / התקנה תחתונה
ברז בעיצוב נקי בגוון המשטח/ שחור /לבן / ניקל בקווים מעוגלים בגוון הידיות- פליז/ברונזה/מוזהב
תנור בעיצוב מינימליסטי שחור או מוסתר ע"י קונספטה פרי-סטנדינג או תנור צבעוני (לא שחור או נירוסטה) בעיצוב כפרי.
כיריים אינדוקציה- שטוחות (שחור או כסוף) או נסתרות גז- בכל הצבעים או כחלק מיחידת בישול גדולה מעל תנור
קולט אדים נסתר (אינטגרלי בכיריים או בארון) מעוצב ובולט
חומר חיפוי קיר גרניט פורצלן / זכוכית קרמיקה
גובה חיפוי קיר עד התקרה עד ארונות עליונים 50-60 ס"מ
תאורה פסי צבירה/פסי תאורה מינימליסטים גופי תאורה מעוצבים
כסאות דקים ונמוכים ממתכת או חומר פלסטי מעץ/ ברזל מרופדים או ברטאן

איך מעצבים מטבח כפרי-מודרני?

מטבח כפרי מודרני עם אי

אלו הבחירות שעשיתי בסטודיו שלי, דירה קטנטונת (אבל גבוהה), שרציתי להכניס לתוכה מטבח נח ומרשים מבלי "לחנוק" את החלל.

מרכיב המטבח מטבח אקלקטי למה ככה?
מבנה וו- ניצול מקסימאלי של המרחב
מבנה האי פלטת עצים מפירוק חביות יין ישנות בגובה 4 ס"מ על רגלים קושרות ומדרך פנימי לרגלי היושבים. כי עץ יישן מביא לחלל חום ועושר ומדרך רגליים זה פשוט- נח.
חזיתות שילוב- מוצארט (אורצארד)+ חלקות חזית עדינה, בקו רך. מוסיפה עניין בחלל מבלי להכביד.
חומר החזיתות צבע מט כי חזיתות צבע תמיד נראות הכי טוב.
צבע המטבח Extra white 10% ברק לבן נראה מעולה בדירות קטנות
שיטת אחסון (גובה המגירות) שילוב- 2 שוות לסירים + לכלים-19/28/28 להשיג ניצול מקסימאלי של שטחי האחסון.
גובה המטבח (ארונות גבוהים) עד הנמכת התקרה (קורה) כדי ליצור אשליה שהמסדרון הוא חלק מחלל המטבח.
פרופורציית ארונות עליונים רק מדפים (בציפוי מיקרוטופינג) לקישוט כדי לפתוח את החלל וכי אני אוהבת ירוק של צמחיה בעיניים.
ידיות טאצ' בקיר גבוהים פרופיל במה בחזית הכיור ידית חרוטה באי כדי להעצים את תחושת האורך של קיר הגבוהים. ושכשתבואו אליי תוכלו להתרשם משיטות האחסון השונות ולהבין להבין מה מתאים לכם.
חומר המשטח גרניט פורצלן לבן חלק רציתי שהמשטח ימשיך את הארונות ב"שקט"
עובי (קנט) משטח העבודה 3 ס"מ גושניות עדינה ולא קונטרסטית מידי עם פלטת האי העבה.
כיור גלקסי אלסקה (שוק) חומר חלק, קל לניקוי
ברז בקו מעוגל צבע לבן נוכחות שקטה בהמשך לשיש
תנור + תנור מיקרו סימנס הדגם היחיד של תנור מיקרו בגובה 60 ס"מ, שמצאתי בתקציב סביר
מקרר אינטגראלי שימוש במקרר אינטגראלי אפשר לי להשיג קו ארוך ושקט שתורם לתחושת המרחב
חומר חיפוי קיר מיקרוטופינג- דמוי בטון (בהיר) אבל רחיץ שימוש בחומר "אמיתי" כבטון יוצר בחלל אנרגיה מיוחדת.
גובה חיפוי קיר עד התקרה מדגיש את גובה התקרה ותורם לתחושת הרווחה.
תאורה פס תאורה צמוד תקרה + רינגו של איתי בראון מעל האי אור עוצמתי במינימום דרמה + כי התאהבתי בפשטות העיצובים של איתי.
כסאות לבן Pure loop הכי נוחים שמצאתי בתביעת מרחב מינימליסטית

רוצים מטבח אקלקטי שמתאים לכם בדיוק? – פשוט תתקשרו אלי.

שגית טורם
שגית טורם

מטבחים שכייף לבשל, תענוג לאכול וגאווה לארח בהם.