טעויות נפוצות בתכנון מטבח- ראו הוזהרתם!

רכישת מטבח היא עניין מורכב. רכישה שכרוכה בהרבה התלבטויות ודורשת לבצע לא מעט בחירות. אם הלכתם לאיבוד בים האפשרויות, אם החשש שתטעו ותצטערו מזדחל לליבכם, דעו שזה לא במקרה. הסקרים מראים שמעל 60% מרוכשי המטבחים לא מרוצים מהמטבח שלהם. כדי ש"תיפלו" בצד הטוב של הסטטיסטיקה, ריכזתי "עשה ואל תעשה". הדרכה שמבוססת על ניסיוני בחמש עשרה השנים האחרונות. בהן תכננתי ועיצבתי מאות רבות ואולי אלפי מטבחים. אבל לפני שנתחיל חשוב לי להקדים ולסייג – אין באמת נכון ולא נכון אבסולוטי, שרלוונטי לכל המצבים וכל האנשים. כל עצה שלי ושל אחרים כדאי לבחון ולוודא שהיא "עושה לכם שכל".

ונתחיל עם הפריט הנחשק ביותר במטבח- האי

טעויות נפוצות בתכנון האי

ישיבה בשורה, שאינה מאפשרת תקשורת
טעות נפוצה בתכנון מטבח עם אי- ישיבה בשורה, שאינה מאפשרת תקשורת בזמן הארוחות.

טעות נפוצה 1 – ישיבה בשורה על האי

אם המטבח לא מאפשר להסתכל זה לזה בעיניים בזמן הארוחות, לצחוק יחד כמשפחה, אתם עלולים למצוא את עצמכם מתגעגעים לשיחות משפחתיות, מנסים להיזכר מתי בפעם האחרונה ישבתם כולם יחד לאכול ולפטפט… אוכלים כל אחד בזמן המתאים לו… ולמעשה מחלישים את הקשר המשפחתי. לעיצוב המטבח יש משמעות דרמטית על איכות החיים בבית, אני מאמינה בכך בכל ליבי. הרווחה הפסיכולוגית של כל אחד מבני הבית מושפעת מאוד גם מאיכות המקום. בחרתי במקצוע כי זו שליחות בעיני. ואפילו אם תבחרו לקיים רק את העצה הזו, אדע – את שלי עשיתי!

אי עם ישיבה תקשורתית
כשמתכננים אי עם ישיבה תקשורתית נהנים משיחות ורגעים קסומים בזמן הארוחות המשפחתיות.

טעות נפוצה 2 – גם פינת אוכל וגם אי בצפיפות

בעשור האחרון ראיתי  כל כך הרבה תוכניות של דירות קבלן "יוקרתיות" בהן תכנית המטבח כוללת אי שלצידו פינת אוכל, כסאות גבוהים של האי ניצבים כמעט גב אל גב עם הכסאות של פינת האוכל. האפשרות לבחור אם לשבת בגובה אי, או לשבת בשולחן היא מבורכת, אבל שצמוד לה תג מחיר של חלל דחוק, מעברים צפופים וישיבה בשורה- אני ממליצה לכם וותרו. תבחרו או אי מרווח עם ישיבה תקשורתית או פינת אוכל גדולה במרכז המטבח.

מעברים דחוקים בין פינת האוכל והאי
בעיות תכנון שכדאי להימנע מהן- ישיבה בשורה על האי. מעברים דחוקים בין פינת האוכל והאי.

הפתרונות:

מוותרים על פינת אוכל ונהנים מאי גדול
מוותרים על פינת אוכל ונהנים מאי גדול המאפשר אכילה תקשורתית, משטח עבודה גדול ותוספת אחסון וגם סלון רחב ידיים
מוותרים על האי ונהנים מפינת אוכל
מוותרים על האי ונהנים מפינת אוכל מרשימה ומרווחת, שמאפשרת אירוח רב משתתפים וישיבה תקשורתית בפינת אוכל צמודה
מוותרים על הישיבה הגבוהה
מוותרים על הישיבה הגבוהה ונהנים מאי אחסון ועבודה שצמודה אליו פינת אוכל גדולה.
נהנים מאי אחסון ועבודה שצמודה אליו פינת אוכל גדולה

טעות נפוצה 3 – ישיבה מול כיריים או כיור על האי

אגלה לכם סוד מקצועי, הדרך הקלה ביותר "לפתור" מטבח ולשמור על האסתטיקה, היא להציב את הכיריים או את הכיור על האי. אפשר לראות בזה יתרון, לבשל עם הפנים לבית ולא מול קיר, להיות חלק מההתרחשות ולא להפנות את הגב. אם יש לכם אפשרות להציב אי מאוד גדול שיש בו מקום גם לכיור וגם לכיריים זה נהדר. אבל במטבח מקביל- כשהכיור מול הכיריים, כמעט תמיד תצטרכו להעביר סמרטוט על הרצפה בסיום כל בישול. בכל מקרה כדאי להימנע מלמקם יושבים סמוך לכיריים כי זה פשוט מסוכן! במיוחד אם לא בחרתם בכיריים אינדוקציה ויש להבה בוערת.  כמו כן אני ממליצה לא למקם יושב מאחורי כיור כי זה לא נעים שתקוע לך ברז  וכלים מתייבשים מול העיניים, ועוד פחות נעים לקבל שפריץ באמצע הקפה. אם החלל ממש גדול ומאפשר להציב אי בעומק 120 ס"מ ומעלה, אז זה כבר סבבה.

ישיבה מול כיריים זה מסוכן
בעיות בתכנון שכדאי להימנע מהן- ישיבה מול כיריים, כי זה מסוכן. ובמיוחד אם הכיריים גז ויש להבה בוערת מול סועד.

למידע נוסף על תכנון מטבח עם אי – מוזמנים לצפות בסרטון הדרכה קצר שהכנתי:

טעויות נפוצות בתכנון מטבחים קטנים

מטבחים קטנים הם אתגר גדול. למרות שאין הרבה מקום ליחידות המטבח, יש הרבה מקום לטעויות הנה השכיחות ביניהן:

טעות נפוצה 1 – מיקום המדיח בין כיור לכיריים

מרבית הימניים מעדיפים למקם את המדיח מימין לכיור, והשמאליים משמאלו. האמת היא שמאוד מהר מתרגלים לרוקן ולהעמיס מדיח ביעילות, לא משנה באיזה צד הוא ממוקם. לעומת זאת כשממקמים את המדיח באזור העבודה, בין הכיור לכיריים, זה מסרבל את השימוש במטבח. אם דלת המדיח נשארה פתוחה מבלי ששמתם לב אתם עלולים למעוד (נפילות בגיל מבוגר זה ממש מסוכן). לעמוד לחתוך סלט מעל מדיח במצב שטיפה זה לא כיף, ואם בדיוק נפלטים ממנו האדים החמים של סוף ההדחה, זה ממש ממש לא כיף.

טעות נפוצה- כיור צמוד ליחידה גבוהה
טעות נפוצה- כיור צמוד ליחידה גבוהה, הופך כל הדחה לסיוט! מדיח בין כיור לכיריים, באסה שבעתיים

טעות נפוצה 2 – מיקום כיור צמוד  לקיר, או צמוד ליחידה גבוהה.

אנחנו עומדים זמן רב סביב הכיור, חשוב ששטח העמידה הפנוי יהיה מרווח, לעמוד דחוקים זה באסה. גם המרפקים שלנו צריכים מקום, להדיח כלים כשתנועת הידיים מוגבלת זה לא לעניין. 

 

טעות נפוצה 3 – מיקום כיריים בקצה האי

מנורות אדומות מהבהבות וסירנה היסטרית מייבבת- זהירות! אם במיקרה שכחתם  בזמן הטיגון לסובב את ידית המחבת של השניצל פנימה, וילדכם חלף ליד ונתקל בה… (שלא נדע). כיריים מחייבות כ-30 ס"מ משטח פנוי משני צידיו.

טעות נפוצה ומסוכנת- מיקום כיריים בקצה האי
טעות נפוצה ומסוכנת- מיקום כיריים בקצה האי

טעות נפוצה 4 – מיקום כיור בקצה האי

התנהלות נוחה דורשת שטחי הנחה פנויים מימין ומשמאל לכיור, כשהכיור ממוקם בקצה האי או המטבח אתם מבטיחים שתמיד יהיה לכם רצפה רטובה ומשטח מבולגן.

טעות שתרחיק אתכם מהמטבח- כיור בקצה האי
טעות שתרחיק אתכם מהמטבח- כיור בקצה האי. ועוד כמה בעיות- כסאות בשורה מול כיור וכיריים

הפתרון:

הנה הצעה למטבח באותה הדירה,  שישרת אתכם הרבה יותר טוב ולא ייאלץ אתכם להסתפק במקרר אינטגראלי קטנטן:

הצעה למטבח באותה הדירה

טעות נפוצה 5 – מיקום כיריים צמוד לקיר או צמוד ליחידה גבוהה 

מצב שיאלץ אתכם לוותר על השימוש בלהבה הקרובה לקיר/ לדופן.  ביום שישי כשתרצו לחמם את כל האוכל יחד תצטרכו לסובב את ידיות הסירים פנימה ולעשות "סודוקו סירים"… חוויה מעצבנת. שלא לדבר על בישול על הכיריים כשתנועת המרפק שלכם מוגבלת.

טעות נפוצה- מיקום כיריים צמוד לקיר
טעות נפוצה- מיקום כיריים צמוד לקיר, מיקום שמונע אפשרות להשתמש בלהבות הקיצוניות ומקשה על התנועה בזמן הבישול
עדיף לדעתי להשתמש בתנור תחתון ולהרוויח מרחב בישול נח
הפתרון - עדיף לדעתי להשתמש בתנור תחתון ולהרוויח מרחב בישול נח

טעויות נפוצות - להקריב את נוחות השימוש על מזבח האסתטיקה

טעות נפוצה 1 – מיקום כיריים על האי בניצב לכיור

בשנתיים שלוש האחרונות ראיתי כמה וכמה מטבחים כאלו. זה מצטלם נהדר אבל מתפקד גרוע.
גם אם זה מאפשר לכם מטבח מהג'ורנלים, ונראה שתתרגלו לבשל ככה, אני ממליצה לכם תחשבו שוב. זה לא נח לעשות טיול קטן בכל פעם שרוצים לעבור בין כיור לכיריים. בישול נח דורש "משולש עבודה" של מקרר- כיור- כיריים (בסדר הזה) שהמעבר בינהם אינו מצריך יותר מצעד וחצי שניים ואינו חסום על ידי האי.

טעות נפוצה - כיריים ניצבות לכיור
טעות נפוצה - כיריים ניצבות לכיור, כל פעולת בישול דורשת "לעקוף" את האי, הבישול מעייף ומלכלך

טעויות בעיצוב המטבח - מיקום המקרר

טעויות במיקום המקרר הן רבות ונפוצות, עד כדי כך שלא הצלחתי לתת להן כותרת קונקרטית מכלילה. יש סוגים שונים של מקררים (מקרר אינטגרלי, מקרר בילט אין, מקרר בקו ארונות ומקרר רגיל) ולכל סוג דרישות שונות מבחינת הרווחים הנדרשים מצידיהם. אם אתם רוצים להתעמק בעניין מוזמנים למאמר הזה- מקרר אינטגראלי או מקרר בקו ארונות- באיזה מקרר לבחור?

 

 

טעות נפוצה 1- מיקום מקרר לצד קיר ארוך

אם לא תשאירו רווח גדול (ומכוער) בין המקרר לקיר לא תוכלו לפתוח את דלת המקרר בזוית רחבה ולשלוף את המגירות החוצה. אם המרחב מאפשר אני ממליצה להוסיף יחידה נשלפת של 15 ס"מ בין הקיר למקרר. יחידה למגב ומטאטא, בקבוקי יין או מזווה קטנטן, מה שאתם יותר צריכים.

טעות נפוצה 2 – מיקום מקרר במקביל לאי

תמיד עדיף למקם את המקרר באזור ה"פתוח". אבל אם אין ברירה שימו לב שהרווח בין המקרר לאי מספיק גדול (לפחות 120 ס"מ בין דלת המקרר לשיש במקרה ויושבים מול המקרר) כדי שלא תצטרכו להזיז יושב / כיסא בכל פעם שאתם רוצים לפתוח את המקרר.

מקרר צמוד לקיר
הקיר מגביל את זוית הפתיחה של דלת המקרר ומונע את שליפת המגירות. דלת המקרר נתקעת בידית התנור ונפגמת. הוצאה והכנסה של מצרכים למקרר מצריכה תמרון.
כשהמקרר נגיש הרבה יותר נח לחזור מקניות ולפצוח בבישול.
כשהמקרר נגיש הרבה יותר נח לחזור מקניות ולפצוח בבישול.

טעות נפוצה 3 – מיקום מקרר לצד בילט אין

תמיד עדיף (כי זה נראה הרבה יותר טוב) למקם מזווה לצד המקרר ואת הבילט אין אחרי המזווה. אבל אם אין ברירה שימו לב לכיוון פתיחת הדלת והשתדלו שדלת המקרר לא תתנגש בידית התנור.

כשדלת המקרר נדפקת בידית של התנור…
כשדלת המקרר נדפקת בידית של התנור…
פתרון המאפשר למקרר להיפתח באופן מלא
הפתרון - הוספנו יחידת למטאטא ומגב שמאפשרת למקרר להיפתח באופן מלא והפרדנו אותו מהתנור באמצעות מזווה

טעות נפוצה 4 – מיקום מקרר רחוק מאוד מהכיור

צעד וחצי שניים זה המרחק האידיאלי בין הכיור למקרר. אם אתם ברי מזל והמטבח שלכם מאוד גדול ייתכן שהתכנון ייאלץ אתכם קצת יותר להתרוצץ , כדי לא להחריף את האילוץ, וודאו שהאי לא מפריע לכם בנתיב המעבר.

טעויות בעיצוב המטבח- לא יורדים עד לפרטים הקטנים (כל ס"מ נחשב)

טעות נפוצה 1 – גובה גנרי למשטח העבודה

"גובה השיש" המקובל הוא 89-91.5 ס"מ. גובה שנח לבישול עבור מרבית האנשים. אבל אם אתם נמוכים או גבוהים מהממוצע אין סיבה שתבשלו על עקבים או תתכופפו כדי לחתוך סלט. ממליצה לכם לבדוק באיזה גובה הכי נח לכם לחתוך גזר (דורש להפעיל קצת לחץ על הסכין) ולקבל מטבח מותאם באמת.

טעות נפוצה 2 – מיקום מיקרו אינטגרלי גבוה מידי

יחידות הבילט אין לתנור ומיקרו המסורתיות מתוכננות כך- שתי מגירות בגובה 30 ס"מ מעליהן תנור ומעליו מיקרו מאחורי מנגנון קלאפה שנפתחת אנכית (ממליצה על המנגנון אוונטוס HL של בלום).
כשמשתמשים במיקרו בילט אין (שרוחבו 60 ס"מ והוא ממוקם בתא פתוח מעל התנור) כדאי לבחור מיקרו שנפתח הצידה או שהדלת שלו מתכנסת (פנימה לרווח מתחת למיקרו). מיקרו אינטגרלי רגיל, שהדלת שלו נפתחת מטה, כמו דלת התנור, יהיה מאוד מסורבל לתפעול בגובה 132 ס"מ מהרצפה, במיוחד לילדים. אם התקציב שלכם לא מאפשר סט של תנור + מיקרו שנפתח הצידה, אמליץ לכם להוריד את התנור והמיקרו בלפחות 15 ס"מ. מהלך שגורר איבוד שטח אחסון של מגירה נמוכה.

מיקום מיקרו אינטגרלי גבוה מידי
אם בחרתם להשתמש במיקרו אינטגראלי, וודאו שהוא ממוקם בגובה נח לתפעול

טעות נפוצה 3 – יחידות עליונות עמוקות נמוכות מגובה המבשל

בשנים האחרונות הרבה אנשים מעדיפים מטבחי "Box", מטבחים בהם משטח העבודה תחום על ידי ארונות מכל הכיוונים. רב המעצבים ממקמים אוטומטית את הארונות העליונים העמוקים בגובה 190 ס"מ. גובה שממשיך את קו הארונות שמעל המקרר. אבל לאנשים גבוהים זה פשוט לא מתאים! הראש שלהם יתקע בארונות בזמן הבישול. אז אני חוזרת על המסר- חשוב חשוב חשוב להתאים את המטבח למי שמשתמש בו!

מטבחי Box

טעות נפוצה- לנסות ולהשאיר את כל האופציות פתוחות

כשמתכננים מטבח זמן רב לפני הכניסה למגורים נוצרת אשליה שאפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. אנשים מעדיפים לא להתחייב מראש. לא להתקבע על דגם מסויים של מקרר ("אולי נרצה אינטגראלי ואולי לא, תלוי כמה כסף פנוי יהיה לנו") , לבקש הכנה גם לכיריים אינדוקציה וגם לגז ("קשה לי להחליט עכשיו"). לעשות הכנה גם לתמי 4 וגם לסנן קרר חמם בארון הכיור ("אולי עד אז המחיר של המכשיר הזה יהיה ריאלי") לאפשר ישיבה גם באי וגם בפינת האוכל, למרות שזה קצת צפוף ("כי אם נחליט בסוף למכור שזה לא יפיל לנו קונים פוטנציאלים"). כשלא בוחרים – אתם יוצאים נפסדים. ניצול מקסימאלי של החלל וניצול מקסימאלי של שטחי האחסון דורשים סדרי עדיפויות ברורים. רוצים לקבל מטבח מיטבי שתהנו ממנו? דמיינו עצמכם מבשלים בו אוכלים בו ומארחים בו ו תגדירו במדוייק מה אתם רוצים. מוזמנים לשאלון, הוא יסייע לכם לעשות זאת.

ומילה לסיום- שום עצה אינה תורה מסיני.

ברחבי האינטרנט יש המון אינפורמציה מגמתית ושגויה, תהיו מודעים לכך.  לא כל דבר שמישהו כתב צריך להיכנס לשיקולים שלכם. כשאתם שואלים בקבוצות פייסבוק שאלות כמו "מה עדיף ככה או ככה", "איך הדגם הזה של…" או מבקשים חוות דעת על התוכנית שהכנתם, אתם מקבלים גם תשובות שגויות. גם אנשים מקצועיים  (ורב המשיבים בקבוצות הפייסבוק אינם כאלה) שעונים מתוך רצון כנה לעזור, משקפים לכם את תפיסת עולמם וניסיונם האישי בלבד. לפעמים הצרכים והטעם שלהם שונים מהותית משלכם.

אני ממליצה לכם לבדוק בעצמכם, מה שניתן לבדיקה. אתם חופשיים לשים קרם ידיים ולבדוק אם רואים טביעות אצבעות על הפורמיקה, במקום להסתמך על הבטחה של מישהו ש"הפורמיקה היא דוחה טביעות". גם אם מעצבת מטבחים נחשבת נתנה לכם מספר גוון "מושלם", אתם עלולים להתאכזב.  על רקע המרצפת ובאור הספציפי בחלל ביתכם הוא יראה שונה לגמרי מהתמונה שהיא העלתה. בקשו דוגמאות חומרים וצבע, וודאו שזה באמת מתאים לכם. כשמישהו אומר ש"כיריים על האי זה באסה ומקרר אינטגרלי זה סיוט" תזכרו שזוהי חוויה סובייקטיבית, תשאלו למה? יתכן שעבורכם זה דווקא יתרון.

לכל תכנון, לכל בחירה יש יתרונות וחסרונות, תבדקו אותם לעומק, תהיו מודעים להם, ותבחרו במה שטוב לכם. רק אתם יודעים מה יותר נח לכם ומה יפה בעינכם, אנחנו המעצבים תפקידנו להבין מה אתם רוצים וצרכים, להמחיש איך זה ייראה, להסביר מה היתרונות ולהתריע מהם החסרונות.  הבחירה היא 100% שלכם.

ואם אתם רוצים פשוט מטבח מוצלח, שתהיו מרוצים ממנו- התקשרו אליי ואדאג שזה יקרה!